Jak vymodelovat vroubkování
25. 05. 2021
Vroubkování se zpravidla vytváří na různé části držáků, rukojeti, hlavy šroubů, matice, čepy atd. a v praxi se jedná o dokončovací metodu. V dnešním díle si ukážeme názorně, jak vroubkování vytvořit na válcové ploše.
Tato metoda se vyznačuje tím, že po vroubkování se původní průměr zvětší o několik desetin milimetru. Při operaci vroubkování se na povrch vytlačují dvojice pravoúhlých nebo kosoúhlých křižujících se rýh a ty jsou předpokladem k vytvoření modelu v řešení Solid Edge.
Pro vymodelování rýh se zužitkuje práce s rovinami a několik funkcí jako je Nabalit skicu, Tažení, Pole a Zrcadlení. Tvorbu vroubkování si vyzkoušíme na vymodelovaném čepu vysunutím nebo rotací a aplikujeme je do levé části čepu před drážku pro pojistný kroužek.
1. Otevřete uložený soubor čep vymodelovaný podle našeho návodu
![](/file/wisiwig/images/SE/Vyuka_Sold_Edge/jak_vytvorit_vroubkovani/2.png)
2. Vyberte příkaz Tečně ze záložky Domů → Roviny
![](/file/wisiwig/images/SE/Vyuka_Sold_Edge/jak_vytvorit_vroubkovani/3.png)
3. Klikněte na válcovou plochu a potvrďte levým tlačítkem, tím se vytvoří nová rovina (Vroubkování)
4. Vyberte příkaz Čára ze záložky Domů → Kreslit a uzamkněte si rovinu
![](/file/wisiwig/images/SE/Vyuka_Sold_Edge/jak_vytvorit_vroubkovani/5.png)
5. Nakreslete čáru pod úhlem 45 stupňů od osy rotace tělesa
![](/file/wisiwig/images/SE/Vyuka_Sold_Edge/jak_vytvorit_vroubkovani/6.png)
6. Pro promítnutí čáry pod úhlem 45 stupňů na válcovou plochu využijeme funkci Nabalit skicu ze záložky Tvorba ploch → Nabalit skicu
7. Vyberte válcovou plochu a potvrďte pravým tlačítkem (obrázek 1). Pokračujte výběrem křivky (obrázek 2) a opět potvrďte pravým tlačítkem. Na obrázku 3 vidíte již promítnutou křivku
![](/file/wisiwig/images/SE/Vyuka_Sold_Edge/jak_vytvorit_vroubkovani/8.png)
8. Vyberte příkaz Kolmo ke křivce ze záložky Domů → Roviny a vytvořte rovinu kolmou na promítnutou křivku
![](/file/wisiwig/images/SE/Vyuka_Sold_Edge/jak_vytvorit_vroubkovani/9.png)
9. Rovinu orientujte na koncový bod křivky a potvrďte pravým tlačítkem
10. Vyberte příkaz Čára ze záložky Domů → Kreslit a uzamkněte si rovinu. Příkazem Pohled skici se umístěte na správnou rovinu a nakreslete kolmou čáru
![](/file/wisiwig/images/SE/Vyuka_Sold_Edge/jak_vytvorit_vroubkovani/11.png)
11. Nakreslete trojúhelník
12. Vyberte příkaz Vzdálenost mezi ze záložky Domů → Kóta a zakótujte vrchol trojúhelníku k vrcholu promítnuté křivce s odsazením 0,4 mm (viz červené šipky)
Tip: Pro rychlé přepnutí pohledu na aktuální rovinu použijte klávesovou zkratku Ctrl + H
![](/file/wisiwig/images/SE/Vyuka_Sold_Edge/jak_vytvorit_vroubkovani/13.png)
13. Zvolte funkci Vyříznutí tažením ze záložky Domů → Tělesa
14. Označte křivku a potvrďte pravým tlačítkem. Pokračujte výběrem trojúhelníku a znovu potvrďte. Tím se vyřeže rýha. Rýhu musíme ještě správně orotovat, proto zvolte v plovoucím okně funkci Vyříznutí tažením – osa a zvolte válcovou plochu. Tlačítkem Dokončit operaci potvrdíte
![](/file/wisiwig/images/SE/Vyuka_Sold_Edge/jak_vytvorit_vroubkovani/15.png)
15. Neodřezané plošky odstraníte pouhým kliknutím na plochu, zvolením šipky a táhnutím směrem dolů nebo nahoru
16. Ve stromové historii označte vytvořené vyříznutí…
![](/file/wisiwig/images/SE/Vyuka_Sold_Edge/jak_vytvorit_vroubkovani/17.png)
17. … a zvolte funkci Kruhové ze záložky Domů → Pole
![](/file/wisiwig/images/SE/Vyuka_Sold_Edge/jak_vytvorit_vroubkovani/18.png)
18. Klikněte na osu válcové plochy a zadejte počet
![](/file/wisiwig/images/SE/Vyuka_Sold_Edge/jak_vytvorit_vroubkovani/19.png)
19. Ve stromové historii označte vytvořené pole
a vyvolejte funkci Zrcadlit ze záložky Domů → Pole jako rovinu zrcadlení zvolte XZ
20. Vytvoří se zrcadlová rýha, která se překrývá s původní rýhou
21. Pro správné překrytí zvolte funkci Odečíst ze záložky Domů → Pole. Prvně vyberte celé těleso a potvrďte pravým tlačítkem, poté vyberte zrcadlené rýhy a opět potvrďte
22. Vytvořené vroubkování